V této sekci naleznete odpovědi na nejčastější otázky týkající se přívěsů a provozu.
Upozornění
Tyto údaje jsou informativní, v žádném případě se nejedná o interpretaci či výklad zákonů a vyhlášek. Za tímto účelem je nutné vždy použít úplné a aktuální znění příslušného zákona či vyhlášky, případně vyhledat právní pomoc.
Výběr přívěsu
1. Jaký přívěs je pro mě nejvhodnější?
Základní pravidlo pro správnou volbu přívěsu je nejdříve si ujasnit, jaký náklad bude na vleku nejčastěji přepravován.
Po zodpovězení této otázky se dále může zákazník rozhodovat podle dalších kritérií. Vysvětlení použití a případné výhody jednotlivých charakteristik a komponentů přívěsů jsou uvedeny níže.
Životnost a údržba
Náklad by měl být rozložen po celé ložné ploše, pokud to jeho druh umožňuje. Při naložení přepravovaného nákladu je třeba dbát na to, aby náklad zatěžoval oje cca 50kg, nikdy ne naopak. Pak dochází k velmi výraznému zhoršení jízdních vlastností.
K upevňování přepravovaného nákladu je nejvhodnější použití upínacích pásů, které se uchytí do kotvících misek na ložné ploše nebo háčků navařených na rámu přívěsu.
Při zapojování přívěsu na tažné zařízení vozidla je nutné vždy důsledně zkontrolovat, zda je přívěsový kloub zajištěn – slyšitelné zacvaknutí, kontrola ručním pozvednutím oje, zda je pevně spojeno s tažným zařízením vozidla.
7mi nebo 13ti pólovou vidlici zasuneme do zásuvky tažného vozidla. 7mi pólovou vidlici lze zapojit do 13ti pólové zásuvky za pomocí redukce a naopak. Důležitá je kontrola osvětlení před jízdou. Zásuvku tažného vozidla a zástrčku přívěsu je dobré občas ošetřit ochranným sprejem (např. WD 40).
Legislativa - dálniční známky, mýto
Ne. Pokud celková hmotnost tažného vozidla nepřesáhne 3 500kg, stačí pro jízdu po dálnici známka vylepená na předním skle automobilu.
Jestliže celková hmotnost tažného vozidla přesáhne 3 500kg, spadá takovéto vozidlo do mýtného režimu.
Veškeré důležité informace o elektronickém mýtném, např. sazby mýtného, obslužná místa, atd. získáte na internetové adrese www.premid.cz
Legislativa - povolená rychlost
TEMA Sp. z o.o. vyrábí přívěsy s nejvyšší konstrukční rychlostí 110 km/h. Pro jízdu s přívěsem platí, že řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.
Poznámka: Úplné znění viz §18 zákona č.361/2000 Sb. „Rychlost jízdy“, v plném znění.
Legislativa - zapojování přívěsů „do souprav"
Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorie O1 a O2 platí, že okamžitá hmotnost přívěsů těchto kategorií nesmí překročit povolenou hmotnost, která je stanovená výrobcem a je uvedena v „malém technickém průkazu“ tažného motorového vozidla. (Okamžitou hmotností se rozumí hmotnost přívěsu + hmotnost nákladu)
Poznámka: Úplné znění viz Vyhláška č.283/2009 Sb.
Ano smím, ale okamžitá hmotnost nesmí překročit maximální povolenou hmotnost tažného vozidla. Např. pokud je maximální povolená hmotnost vleku 750kg, ale auto může táhnout nejvýše 400kg, mohu přívěs zapojit, ale okamžitá hmotnost nesmí překročit 400kg. Rovněž by ale povolená hmotnost tažného vozidla měla být vyšší než maximální povolená hmotnost přívěsného vozíku.
Poznámka: Úplné znění viz informační dokument Ministerstva dopravy článek 56 odst.7 verze platná od 1.5.2003 vztahující se k zákonu č.56/2001 Sb.
Mohu táhnout přívěs do celkové hmotnosti soupravy (auto + vlek) 3 500kg.
Poznámka: Úplné znění viz §81 zákona č.361/2000 Sb. „Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění“, v plném znění.
Pokud potřebuji řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost převyšuje 3 500kg, musím si doplnit řidičské oprávnění o skupinu E.
Poznámka: Úplné znění viz §81 zákona č.361/2000 Sb. „Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění“, v plném znění.
Legislativa - Snižování a zvyšování hmotnosti