nejčastější dotazy

V této sekci naleznete odpovědi na nejčastější otázky týkající se přívěsů a provozu.

Upozornění
Tyto údaje jsou informativní, v žádném případě se nejedná o interpretaci či výklad zákonů a vyhlášek. Za tímto účelem je nutné vždy použít úplné a aktuální znění příslušného zákona či vyhlášky, případně vyhledat právní pomoc.

 

Výběr přívěsu

1. Jaký přívěs je pro mě nejvhodnější?

Základní pravidlo pro správnou volbu přívěsu je nejdříve si ujasnit, jaký náklad bude na vleku nejčastěji přepravován.

Po zodpovězení této otázky se dále může zákazník rozhodovat podle dalších kritérií. Vysvětlení použití a případné výhody jednotlivých charakteristik a komponentů přívěsů jsou uvedeny níže.

 

2. Proč dát přednost přívěsům od firmy TEMA před konkurencí?

  • dlouholetá tradice ve výrobě spolehlivých a hodnotných přívěsů
  • působnost na trhu víc jak 20 let
  • k dispozici více než 120 typů přívěsů v mnoha variantách
  • zakázková výroba dle specifikací zákazníka
  • použití těch nejlepších materiálů a komponentů renomovaných výrobců (AL-KO, FRISTOM, KNOTT, SPP, WAŚ, WINTERHOFF)
  • bezkonkurenční ceny přívěsných vozíků i dodatečného příslušenství
  • vynikající užitné vlastnosti
  • minimální nároky na údržbu
  • poskytnutí záručního a pozáručního servisu
  • garance dlouhé životnosti
 

Životnost a údržba

3. Jaká je životnost přívěsu?

Obecně lze říci, že životnost přívěsu je asi 5 – 15let. Může být však vyšší nebo také nižší v závislosti na mnoha faktorech jako např. počet najetých kilometrů, údržba nebo působení vnějších vlivů.
 

4. Jak se mám o přívěs starat?

Podrobné informace o údržbě přívěsu jsou uvedeny v záručním listu, který zákazník obdrží při koupi přívěsu. Obecně ale platí, že by majitel měl věnovat zvýšenou pozornost kontrole tlaku pneumatik, kontrole a promazání nájezdové brzdy, kontrole a seřízení brzd a zimní údržbě podvozku přívěsu.
 
Provoz přívěsu

5. Jak správně nakládat?

Náklad by měl být rozložen po celé ložné ploše, pokud to jeho druh umožňuje. Při naložení přepravovaného nákladu je třeba dbát na to, aby náklad zatěžoval oje cca 50kg, nikdy ne naopak. Pak dochází k velmi výraznému zhoršení jízdních vlastností.

 

6. Jak upevňovat náklad?

K upevňování přepravovaného nákladu je nejvhodnější použití upínacích pásů, které se uchytí do kotvících misek na ložné ploše nebo háčků navařených na rámu přívěsu.

 

7. Jak mám jezdit s přívěsem s plachtou?

Při jízdě s prázdným přívěsem, který má plachtu vysokou cca 2m, doporučujeme při nárazovém větru plachtu sundat, protože hrozí převrácení přívěsu.
 

8. Jak mám přívěs před jízdu správně zapojit?

Při zapojování přívěsu na tažné zařízení vozidla je nutné vždy důsledně zkontrolovat, zda je přívěsový kloub zajištěn – slyšitelné zacvaknutí, kontrola ručním pozvednutím oje, zda je pevně spojeno s tažným zařízením vozidla.

7mi nebo 13ti pólovou vidlici zasuneme do zásuvky tažného vozidla. 7mi pólovou vidlici lze zapojit do 13ti pólové zásuvky za pomocí redukce a naopak. Důležitá je kontrola osvětlení před jízdou. Zásuvku tažného vozidla a zástrčku přívěsu je dobré občas ošetřit ochranným sprejem (např. WD 40).

 

Legislativa - dálniční známky, mýto

9. Potřebuji zvláštní dálniční známku pro jízdu s přívěsem po dálnici?

Ne. Pokud celková hmotnost tažného vozidla nepřesáhne 3 500kg, stačí pro jízdu po dálnici známka vylepená na předním skle automobilu.

 

10. Kdy jsem při jízdě s přívěsem po České republice povinen platit mýtné?

Jestliže celková hmotnost tažného vozidla přesáhne 3 500kg, spadá takovéto vozidlo do mýtného režimu.

Veškeré důležité informace o elektronickém mýtném, např. sazby mýtného, obslužná místa, atd. získáte na internetové adrese www.premid.cz

 

Legislativa - povolená rychlost

11. Jaká je nejvyšší povolená rychlost jízdy motorového vozidla s přívěsem?

TEMA Sp. z o.o. vyrábí přívěsy s nejvyšší konstrukční rychlostí 110 km/h. Pro jízdu s přívěsem platí, že řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.

Poznámka: Úplné znění viz §18 zákona č.361/2000 Sb. „Rychlost jízdy“, v plném znění.

 

Legislativa - zapojování přívěsů „do souprav"

12. Jaký přívěsný vozík mohu táhnout za svým vozidlem?

Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorie O1 a O2 platí, že okamžitá hmotnost přívěsů těchto kategorií nesmí překročit povolenou hmotnost, která je stanovená výrobcem a je uvedena v „malém technickém průkazu“ tažného motorového vozidla. (Okamžitou hmotností se rozumí hmotnost přívěsu + hmotnost nákladu)

Poznámka: Úplné znění viz Vyhláška č.283/2009 Sb.

 

13. Mohu zapojit za auto přívěs, který má vyšší hmotnost než je maximální povolená hmotnost tažného vozidla?

Ano smím, ale okamžitá hmotnost nesmí překročit maximální povolenou hmotnost tažného vozidla. Např. pokud je maximální povolená hmotnost vleku 750kg, ale auto může táhnout nejvýše 400kg, mohu přívěs zapojit, ale okamžitá hmotnost nesmí překročit 400kg. Rovněž by ale povolená hmotnost tažného vozidla měla být vyšší než maximální povolená hmotnost přívěsného vozíku.

Poznámka: Úplné znění viz informační dokument Ministerstva dopravy článek 56 odst.7 verze platná od 1.5.2003 vztahující se k zákonu č.56/2001 Sb.

 

Legislativa - řidičské oprávnění

14. Jaký přívěs mohu táhnout za autem, pokud jsem držitelem řidičského oprávnění sk. B?

Mohu táhnout přívěs do celkové hmotnosti soupravy (auto + vlek) 3 500kg.

Poznámka: Úplné znění viz §81 zákona č.361/2000 Sb. „Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění“, v plném znění.

 

15. Jaké řidičské oprávnění potřebuji k tomu, abych mohl řídit jízdní soupravu o celkové hmotnosti vyšší než 3500kg?

Pokud potřebuji řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost převyšuje 3 500kg, musím si doplnit řidičské oprávnění o skupinu E.

Poznámka: Úplné znění viz §81 zákona č.361/2000 Sb. „Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění“, v plném znění.

 

Legislativa - Snižování a zvyšování hmotnosti

16. Mohu si nechat snížit hmotnost přívěsu v technickém průkazu?

Při vystavení technického průkazu u nás máme možnost snížit hmotnost k nejbližší nižší hmotnosti dalšího typu přívěsu např. přívěs o celkové hmotnosti 2 000kg můžeme v technickém průkazu snížit na 1 500kg. Avšak po zaregistrování přívěsného vozíku na dopravním úřadě již hmotnost snížit nelze.
 

17. Mohu žádat o opětovné zvýšení hmotnosti přívěsu v technickém průkazu, pokud jsem si ji nechal(a) snížit?

Pokud během provozu po zaregistrování na dopravním úřadě dojde k potřebě zvýšit hmotnost vleku zpět na původní hmotnost, výrobce vystaví vyjádření pro dopravní úřad a pokud byl vlek vyroben na požadovanou hmotnost, dopravní úřad provede změnu v technickém průkaze.

 

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode